PERANG MERIAM BULUH DI MALAYSIA.

Perang MERIAM BULUH di Malaysia.

 

 
Gila babeng.
 
Aku tengok jek dah seram. Macam mana larh mereka boleh berberani-beranian melakukan perkara di bawah neh? Tak takut mati ka? Tak fikir panjang ka? Tak peduli perasaan ahli keluarga ka?
 
Korang tengok jap video kat bawah neh ;
 
 
Sumber sini.
 
Setakat neh dah 626 orang yang share.
 
Aku rasa seme orang sepatutnya dah tahu bahaya mercun dan meriam buluh. Mana tidak, dah selalu masuk berita. Tiap2 tahun pun begitu. Ada jek anak orang yang putus jari, putus itu, putus neh angkara mercun. Ini bukan satu perkara yang boleh ditiru ye. Keseronokkan sekejap jek neh. Walaupun mereka seme selamat ketika bermain mercun or meriam buluh, ia masih bukan satu perkara yang bagus.
 
Sebab?
 
1. Bising.
 
2. Mengejutkan orang
 
3. Mendorong budak2 lain untuk ikut bermain sama.
 
So tak baguslah. Bayangkan orang sibuk solat terawih bebudak neh sibuk berlumba2 lawan meriam sapa paling power dan berbunyik kuat? Wajar kah? Main benda neh bunyik kuat2 dan berterusan untuk satu tempoh sebab mereka saling cabar mencabar.
 
Dan yang paling aku menyampah sekali ialah ia mengejutkan orang. Contohnya jiran kat sebelah rumah aku beberapa tahun yang lepas [masa dok tempat lain], bunyi meriam buluh tue mengejutkan bayi dia berulang kali ketika sedang tidur. Kan itu tak pasal2 menganggu orang? 
 
Mercun dan budak2 memang tak dapat dipisahkan. Bahkan ada juga bapa budak yang turut ikut serta main meriam buluh. Terus terang cakap itu bukan budaya yang sihat sebab akan mempengaruhi budak2 lain untuk turut mencuba. Aku tak galakkan. 
 
Walaupun mungkin ketika mereka bermain, mereka mementingkan ciri2 keselamatan dan blablala apa seme, tetapi ia tetap menganggu orang. Dan bila ia menganggu orang, ia bukanlah perbuatan yang patut diamalkan. Lagipun siapa jamin budak2 lain yang ada keinginan untuk mencuba, tak mencuba sendiri sehingga menyebabkan kecederaan buat dirinya? 
 
Cegah lebih baik. Ikut nasihat tuk guru disini, ikut nasihat polis juga. Jauhi mercun dan meriam buluh. Nak2 mercun ketupat + bola. Dah terbukti mencederakan ramai budak2 di malaysia. Belajar2 berubah adik2 oiiiii..
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: