dayus-Zaharuddin.net

Saya mengurut dada dan menggelengkan kepala membaca soalan oleh seorang isteri di web saya ruangan komen di link dibawah. Soalannya seperti berikut:

“Salam, ustaz saya adalah golongan isteri di atas tadi, dan yg paling aibnya, suami tidak mahu melepas kan saya wlu pun saya pernah hamil anak lelaki lain sedang kan ketika itu saya isteri nya, walau pun saya menuntut cerai suami tetap berkeras ingin menerima saya kembali termasuklah anak dalam kandungan saya, suami sanggup beri anak yg bukan darah dagingnya itu bin nya dan membayar kan zakat fitrah untuk anak itu, suami tidak pernah berdendam terhadap saya ustaz, ustaz tolong lah beri jawapan ustaz, apa yg harus saya lakukan? Adakah bercerai itu jalan penyelesaian untuk kami?”;

INI JAWAPAN SAYA : Jika anda sebagai isteri belum bertubat dan tiada niat serta azam untuk bertaubat, maka WAJIBLAH SUAMI menceraikan anda atau gelaran DAYUS pasti menjadi miliknya. Anda sebagai isteri pula, bertaubatlah segera sama ada hasrat inginkan cerai itu diperoleh atau tidak. Di bulan mulia ini waktu terbaik memulakannya.

Mem ‘bin’ anak yang bukan dari dirinya juga adalah haram di sisi Islam. Nabi pernah bersabda ertinya : Orang yang membinkan (atau binti) kepada orang yang bukan bapanya yang sebenar, maka ia dilaknati oleh Allah. Ia juga adalah arahan Allah ertinya : Panggillah (nisbahkan) mereka itu kepada ayah-ayah mereka, itu adalah paling adil buat mereka” (Al-Ahzab : 4)

Berinngatlah, beberapa jenis dosa (khususnya seperti ini) yang dilakukan tanpa penyesalan pasti akan berputar semula suatu hari nanti kepada pelakunya, mungkin juga kepada anak atau cucu.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: